Direktlänk till inlägg 19 juni 2010

Dagen då annie kom till världen.

Av Sandra - 19 juni 2010 14:02

Tänkte eftersom jag bytte blogg osv. Så tänkte jag att jag kunde ge er förlossningsberättelsen på denna också. För nu tänker jag inte byta mer bloggadresser osv. Bara orkar inte, ger upp. Detta är min blogg - och nu blir det tamejfan inga mer. Hursomhelst, nu kommer förlossningsberättelsen :


FÖRLOSSNINGSBERÄTTELSEN :

Allt började med att vattnet gick tisdagen den 15:e december klockan 15.45 ungefär. Ringde till älsklingen som fortfarande var på jobbet och sa att jag trodde att vattnet hade gått & sedan ringde jag till förlossningen & dom sa att jag skulle åka in så dom kunde kolla om det var vattenavgång, dom sa även att jag skulle ligga still tills vi skulle åka p.g.a att huvudet inte var fixerat sedan innan & det inte var säkert att det hade fixerat sig trots vattenavgången. Jag ringde tillbaka till älsklingen och sa att dom ville att vi skulle komma in till förlossningen & han skyndade sig hem.. Sen väntade vi bara in skjutsen till förlossningen & vi var nog inne där runt 5 tiden. Dom tog en ctgkurva och tog vattenprov från bindan jag hade haft på mig eftersom det rann lite hela tiden. Efter en låång stund kom dom in och sa att vi kunde åka hem samma dag men att hon ville göra en koll om det verkligen var vattnet som hade gått men precis när vi var inne i undersökningsrummet så kom det massa vatten igen & då visade det på provet att det var vattnet som hade gått. Men vi blev hem skickade och fick en bestämd tid att senast fredag morgon skulle jag bli igångsatt p.g.a infektionsrisken då man får tidig vattenavgång. Sedan sa dom som jag själv också kännt att värkarna inte ens kommit igång. Vi fick även en återbesökstid till dagen efter klockan 3 på dagen.

Sent på kvällen när vi precis hade lagt oss så kom värkarna igång & jag ringde in till förlossningen för att uppdatera dom om när värkarna kom igång. Men behövde inte åka in.. DÅ tyckte jag att värkarna var obehagliga. Men inget från vad de sista värkarna gjorde. Hursomhelst, sedan somnade jag efter ett tag.

Den 16:e december 15.00 hade vi tid inne på förlossningen för att kolla upp hur värkarna kom.. om dom var täta eller oregelbundna. Dom satte på en ctgkurva och där låg jag och hade små värkar & tyckte rummet såg för jäävla tråkigt ut. Älsklingen satt och läste tidning & vi ville helst bara komma hem direkt igen! Sedan efter en halvtimme kom dom in och sa att värkarna inte var starka eller regelbundna nog.. Så vi fick åka hem sen.

natten till torsdag så kunde jag inte sova utan hade så smärtsamma värkar att jag ringde in till förlossningen och frågade om jag behövde komma in(?) dom tyckte att jag skulle göra det för säkerhetskull, men att jag fick välja själv. Jag väckte älsklingen och vi ringde efter skjuts & runt tre var vi inne på förlossningen. Dom satte en ctgkurva & vid dethär laget hade jag tröttnat rätt rejält på de där jävla apparaterna. Dom tyckte inte värkarna även då var tillräckligt täta utan frågade om vi ville sova över p.g.a att jag hade så svårt att sova med de värkarna & vi fick ett litet fint rum. Älsklingen somna ganska fort, men jag sov väl var 5:e minut sen vaknade jag av värkarna. De tabletterna jag hade fått hjälpte inte mycket alls mot smärtan. Men sedan lyckades jag somna. Runt halv tio kom en barnmorska in och satte en CTGKURVA och jag fick ligga med den typ en halvtimme. *suck* sen kom hon in och sa att vi fick välja om vi ville stanna längre eller åka hem, vi valde att åka hem. Så runt 11 på torsdagen den 17:e december så åkte vi hem igen. Och vi behövde ju inte komma på den tiden vid 15.00 iochmed att vi hade gjort en ctgkurva på morgonen.

Natten till fredagen den 18:e december så sprang jag runt som en idiot i lägenheten, duschade, grät av smärtan som var & duschade ännu mera. Var nog inne i duschen ca. 10 gånger under 2 timmar.. Väckte älsklingen som sov och sa hur ont jag verkligen hade. Sedan ringde jag förlossningen och frågade vad jag skulle göra. Hon sa att om jag skulle åka in skulle dom bara kunna ge mej något för smärtan sen skicka hem mig eller låta mig sova över.. Så jag sket i att åka in på natten. Jag hade varit vaken hela natten utan att kunna sova, med massa smärta & jätte onda värkar.. Sedan när älsklingen vaknade så skulle vi äta lite frukost - men för min del gick det inte så bra. Värkarna var bara intensivare & intensivare och fick i mig ytterst lite + lite oboy.. Men sedan så fort värkarna kom så spydde jag. Kunde inte ens kissa utan att en värk kom. Sedan kom Hanna (som skulle skjutsa in oss till förlossningen) och åt lite frukost sedan åkte vi in.. ( TUR VAR VÄL DET ATT DET INTE VAR SÅ SNÖIGT PÅ VÄGARNA & OPLOGAT - DÅ HADE JAG NOG FÖTT I BILEN ) så pass mycket värkar hade jag. På vägen in satt jag med full värme på i stolen i bilen & mådde halft illa & en massa värkar. När vi kom in klockan 08.00 18/12-09 så bemöttes jag av en Barnmorskestudent som var hur trevlig som helst och förklarade precis ALLT , trots att jag gjort en massa CTGKURVOR innan så förklarade hon exakt allt. När hon gjort CTGkurvan i en kvart och under den kvarten när värkarna kom så spydde jag och hade mig, det var fruktansvärt obehagligt, sedan så skulle hon kolla hur pass öppen jag var & började skratta.. Då blev jag fundersam & då förklarade hon att hon skrattade för att det var positivt.. Sen berättade hon att jag var öppen 10 CM redan & blev att byta om och gå in till förlossningsrummet. Då hade jag helt enkelt gått & öppnat mig hemma, inte så konstigt att jag mådde så dåligt och sådär då ;) Där låg jag och inväntade att krystväkarna skulle komma igång ordentligt. runt 09.40 satte dom värkstimulerande dropp på mig och vid 10.00 så började krystvärkarna sätta igång ordentligt! Jag klarade mig utan bedövning men hade där emot LUSTGASEN som hjälpte otroligt bra.. Kännde mig som en skumtomte ;) Sedan kom en av barnmorskorna in med lite saft, vatte, juice & en glassdrink - vilket inte satt fel iochmed att jag hade spytt upp allt som väl fanns i min mage.
Jag hade en sån fruktansvärd strålande smärta i ryggslutet på ena sidan så dom sprutade in sterila kvaddlar i ryggslutet. Dom gjorde det under en värk & dom sa att det skulle kännas som ett getingstick - MEN DET TYCKTE INTE JAG! Isåfall som en stooor feet jävla geting med väärldens tagg! MEN det hjälpte verkligen mot smärtan i ryggen.. Sedan låg jag och krysta & krysta och ctg dosorna på magen ville inte ligga stilla så min barnmorska fick sätta in en elektrod i huvudet på lillen istället - vilket gick snabbt & effektivt. Då slapp jag åtminstone EN sladd.. Sedan klockan 12.51 den 18:e december 2009 kom min & älsklingens lilla FLICKA ut, Hon vägde 3545gram och var 50 cm lång.

Jag fick stanna på BB tills på söndagen den 20:e och när hon skulle vägas för hemgång hade hon gått ned till 3345 g.

När BBViH kom hem till oss den 22/12 så hade hon gått ned till 3200g

När det var dags för återbesök på bb den 26/12 så hade hon gått upp till 3285g. Altså 85 g, så då fick vi börja ordentligt med tillskott och bröstmjölk.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 7 augusti 2010 14:00

Babble, Babble, Bitch, Bitch Rebel, Rebel, Party, Party Sex, sex, sex, don't forget the violence Blah, blah, blah Got your lovey-dovey sad and lonely Stick your stupid slogan in Everybody sing along Everything's been said before There's nothing left ...

Av Sandra - 3 augusti 2010 11:55

Ja, ibland undrar jag fan hur allt gick till i helgen? Fredagen tog vi det lugnt, lördagen chilla vi först på dan - sedan blev vi hämtade av lena - min sambos pappas sambo om man säger så. Haha, för dom skulle vara barnvakt åt annie medans vi på kväl...

Av Sandra - 30 juli 2010 10:57

Låten duunkar förfullt i högtalarna, och livet känns underbaaaart! Fan, det är ju fredag - och idag är jag på bra humör, vilket även det känns underbart. Imorgon är det lördag vilket innebär att det blir OLSTORP och suupa. Om vädret håller sig hyffsa...

...

Av Sandra - 27 juli 2010 10:03

Igår fick vi äntligen pengar - och ja.. 2200 :- gick till fucking CSN, sedan satte jag in 500 :- till min sambos konto, igentligen skulle han haft 1000 :- till, men fan, hade ju inte råd, hade kunnat sätta in typ 700 :-, men då hade jag inte haft ett...

Av Sandra - 23 juli 2010 18:54

Jag har stooora funderingar på att skaffa en blogg med lösenordsskyddat, anledningen är inte för att folk snokar i helhet. Utan mer att jag vill bli lite mer "personlig" i min blogg. Visst, det finns väl en hel del saker man kan dela med sig utan att...

Presentation

Sandra Ström, Mamma till Annie - född 09'

Fråga mig

0 besvarade frågor

My spotifyprofile =)

Follow me on Spotify

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards